۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۳۱۸۳۵
هانی زاده عنوان کرد؛

دستاورد‌های سفر به ژاپن| سازمان همکاری اسلامی و بازیابی اعتبار

دستاورد‌های سفر به ژاپن| سازمان همکاری اسلامی و بازیابی اعتبار
هانی زاده با اشاره به اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی در حال بازیافت اعتبار است، گفت: این سازمان در ۱۰ سال گذشته کاملا فلج بود و در مسئله فلسطین موضع گیری شفافی نداشت.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به سفر آقای روحانی به مالزی و ژاپن اظهار داشت: شرکت در نشست سران کشور‌های اسلامی در کوالالامپور یک بخش سفر بود، در این نشست شاهد عدم حضور پادشاه بودیم این عدم حضوری گویای آن است که سازمان همکاری‌های اسلامی رویکرد جدیدی برای ایجاد وحدت و وفاق در جهان اسلام دارد.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه نخست وزیر مالزی قصد انجام اقدامات جدید براساس ارزش‌های استقلال طلبانه اسلامی دارد، افزود: از آنجا که عربستان سعودی، خود را متولی سازمان همکاری‌های اسلامی می‌داند؛ عدم دعوت شدنش شکستی بزرگ به حساب می‌آید، ضمن اینکه با پرداخت رشوه‌های کلان به برخی سران اسلامی، با تهدید و تطمیع شان مانع از حضورشان در نشست شد.

هانی زاده، عدم حضور نخست وزیر پاکستان و برخی کشور‌های اسلامی در این نشست را ناشی از تهدید‌های عربستان در زمینه قطع کمک‌ها به پاکستان بیان کرد و گفت: دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی در جده است، این سازمان اکنون در حال بازیافت اعتبار خود می‌باشد؛ چرا که در ده سال گذشته کاملا ورشکسته و فلج بود و حتی در مسئله فلسطین موضع گیری شفافی نداشت.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی در سال ۱۹۶۹ میلادی و پس از آتش زدن مسجدالاقصی تشکیل شد، خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل سازمان حمایت از فلسطین و اماکن مقدس آن است، با این حال عربستان سعودی به عنوان عضو مؤثر اجازه نداد سازمان به وظایف محوله در قبال فلسطین عمل بکند.

هانی زاده در رابطه با دستاورد‌های سفر رییس جمهور به ژاپن اظهار داشت: امضای چندین توافق نامه اقتصادی و مرتبط با برجام در جریان سفر حاصل شد که به زودی اعلام می‌شود، هم اکنون تیم کارشناسی در ژاپن مشغول ارزیابی جدید از برجام است.

وی ادامه داد: اگر توافق نهایی حاصل و در ایران مورد تصویب قرار بگیرد بخشی از تحریم‌ها در آینده نزدیک برداشته خواهد شد و آمریکا بناچار به برجام بازگشته و تحریم‌های نفتی برداشته می‌شود.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه در حوزه برجام توافقات مهمی حاصل شده است، عنوان داشت: ژاپن تمایل به میانجیگری میان تهران و واشنگتن دارد که با توجه به شرایط بحرانی ترامپ به نظر می‌رسد آمریکا خواهان نزدیکی به ایران و برداشتن تحریم‌ها است./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات